sunnuntai 2. elokuuta 2015

T. S. Eliot: Old Possum's Book of Practical Cats

©Hande
T. S. Eliot: Old Possum's Book of Practical Cats
Faber and Faber 1984

Kirjan vuoden lukuhaaste tosiaan tutustuttaa minut erilaisiin kirjallisuuden lajeihin: tämä on elämäni ensimmäinen kerta, kun olen lukenut runokirjan. Tosin oli puhdas sattuma, että sain tämän runokokoelman käsiini - kaverini lainasi sen minulle, koska sir Andrew Lloyd Webberin Cats-musikaali on tehty näiden runojen pohjalta. En ole valitettavasti nähnyt musikaalia kokonaan, mutta se kiinnostaa minua. Sitä paitsi, kahden kissan "äitinä" runojen aiheet miellyttävät minua kovasti.

Koska en ole mikään runouden suurkuluttaja, tämän arvostelun kirjoittaminen on ollut haastavaa. Lopulta päätin, että painotan tekstissä runojen aihetta: kissoja.
Eliotin kissarunot ovat riimivoittoisia ja tarinankerronnallisia: niissä kaikissa on oma pieni kertomuksensa erilaisista kissoista ja heidän luonteenpiirteistään. Kokoelmasta löytyy myös runo muun muassa kissojen nimeämisestä. Minusta oli hauskaa huomata, miten tarkkasilmäisesti ja oivaltavasti Eliot kuvailee kissoja - hän on ymmärtänyt jokaisen kissan olevan oma yksilönsä, vaikka ne käyttäytyvätkin lajilleen tyypillisellä tavalla.

Runot ovat sopivia erikseen luettuina, mutta samojen kansien välissä ne muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, joka tuntuu kokonaiselta tarinalta - ei ihme, että ne ovat innoittaneet musikaalin tekoon. Ne olivat mukavaa luettavaa, vaikkeivät sykähdyttäneet minua erityisemmin. Old Possum's Book of Practical Cats on kekseliäs ja hauska runokirja minulle hyvin rakkaasta eläinlajista.

Arvosana: ✮✮✮

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti